Kind en Jeugd
Zijn (enkele van) onderstaande punten van toepassing op uw kind?
Nieuwsgierigheid, waarom-vragen en/of een vol hoofd.
Een groot rechtvaardigheidsgevoel.
Prikkelgevoelig (nemen veel waar, gevoelig voor geluid/smaak/geur/kleding/pijn).
Het ervaren van sterke emoties en hier snel tussen kunnen schakelen.
Een groot voorstellingsvermogen/grote fantasie.
'Anders' denken of zich zo voelen.
Een goed geheugen (voor details).
Mogelijk is er dan sprake van hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit. Maar, wat dan? Vaak kunt u of uw kind te maken krijgen met vooroordelen. Zo is het bijvoorbeeld toch fijn om slim te zijn?
Niet alle hoogbegaafde of hoogsensitieve kinderen zijn echter wonderkinderen, succesvol, stabiel of gelukkig. Vaker zien we dat kinderen vastlopen, op school of in het gezin. Denk bijvoorbeeld aan een kind dat met buik- en hoofdpijn naar school gaat en in tranen of boosheid terugkomt. Aan een kind dat onzichtbaar is in de klas en zich aanpast. Een kind dat zich afvraagt wat de zin van het leven is of het nut van een bepaalde taak. Een kind dat zo gevoelig is voor fouten, dat het liever niet aan een opdracht begint. Of een kind dat last heeft van prikkels om hem of haar heen of van kleine dingen, zoals naadjes in sokken of de smaak/textuur van bepaald eten. Of misschien een kind dat last heeft van slapeloosheid, angsten en onderpresteren?
Dit zijn slechts enkele voorbeelden en soms groot genoeg om er zelf/met het gezin niet meer helemaal uit te komen. Soms is dan een extra zetje of blik van iemand anders heel fijn. Lees verder om te zien wat ik voor uw kind kan betekenen.
Diagnostiek
Vermoedt u dat er bij uw kind sprake is van een hoge intelligentie en/of hoogsensitiviteit? Dan zou diagnostiek verduidelijking kunnen geven. Uitgangspunt hierbij is dat er niet alleen naar een IQ-cijfer gekeken wordt of naar de uitkomst van een vragenlijst. Ik vind het belangrijk om breder te kijken en het kind voor mij echt te zien. De uitkomst van een vragenlijst of een IQ-cijfer alleen zegt namelijk niks.
Begaafdheidsonderzoek bestaat uit:
Een intakegesprek, vragenlijst ontwikkelingsanamnese en Overexcitabillities (Dabrowski) (meer opties mogelijk, afhankelijk van problematiek), intelligentieonderzoek (WISC-V) en observaties. De resultaten van het onderzoek worden teruggekoppeld in een uitslaggesprek en staan ook beschreven in een uitgebreid onderzoeksverslag. Wilt u meer weten over de werkwijze en tarieven? Klik dan hier.
Bijles Xtra
Het kan voor een kind of jongere lastig zijn om zijn of haar weg te vinden op de basis- of middelbare school. Bijvoorbeeld: een kind dat op de basisschool niet heeft ‘leren leren’ en op de middelbare school ineens moet plannen en organiseren. Dit kan voor problemen en frustratie bij uw kind (of bij u) zorgen.
Bijles Xtra kan hierin ondersteunen. Bij Bijles Xtra kijken we naar de Executieve Functies (o.a. plannen, organiseren, volgehouden aandacht, taakinitiatie) en gaan we deze ’trainen’. Hierin kan ook vakinhoudelijk gekeken worden en aandacht worden besteed aan andere belemmerende factoren (denk bijvoorbeeld aan faalangst). Zelf heb ik ruime ervaring met bijles op het gebied van Wiskunde (A) (t/m 6 vwo), maar kan ik ook meedenken bij de andere Alpha en Gamma-vakken.
Behandeling
Na een vrijblijvend intakegesprek stellen we samen doelen op, waar we in behandeling aan gaan werken. Hierna gaan we aan de slag! Het onderdeel psycho-educatie (uitleg) over hoogbegaafdheid/hoogsensitiviteit komt altijd terug in behandeling, bij zowel kind als ouders.
De verdere behandeling is op maat samengesteld. Geen enkel kind is hetzelfde, dus wat werkt verschilt ook. Zelf werk ik graag creatief (beeldend, zoals bijvoorbeeld familieopstellingen), met beweging (bijvoorbeeld wandelen) en denk ik vooral graag out of the box. Ook kan ik gebruik maken van elementen uit de Cognitieve gedragstherapie en IEMT*.
In behandeling kunnen we werken aan:
Faalangst/perfectionisme.
Angst en dwang.
Negatief zelfbeeld.
Vaste mindset ('dit kan ik niet')/Groeimindset ('ik ga het proberen').
Problematiek op sociaal en/of emotioneel gebied.
Slaapproblematiek
Eetproblematiek.
Stemmingsproblematiek.
Hechting/versterken van het systeem (een kind heeft immers altijd een systeem om zich heen).
Executieve functies (plannen, organiseren etc.).
Motivatieproblemen/onderpresteren.
Wilt u meer weten over de werkwijze en tarieven? Klik dan hier.
* IEMT staat voor Integral Eye Movement Therapy. Het is in Nederland een relatief nieuwere vorm van therapie. IEMT behandelt emoties die gekoppeld zijn aan een angst, fobie of trauma of die naar voren komen bij een bepaalde situatie. Die ‘emotionele bagage’ kan door IEMT verdwijnen of aanzienlijk verminderen.